WTC route Clubmeerdaagse 2021

Een aantal weken geleden was ik op pad met de Santos vakantiefiets richting Rheine. De WTC Dinxperlo was voornemens om daar dit jaar de clubmeerdaagse te organiseren. Helaas gooide Corona roet in het eten…maar zoals reeds gezegd ”Wat in het vat zit….”.
Een aantal routes nagefietst en hier en daar is er nog wat werk aan de winkel, aangezien sommige paden niet echt geschikt zijn voor racefietsers, hoewel genoemde paden wel een extra “kickende uitdaging “ zijn en waarbij men er meteen achter komt of de buitenbanden van goede kwaliteit zijn.

De route van Rheine richting De Lutte ( Overijssel) en terug naar Rheine had ik nog niet gefietst.
Aangezien deze route in de buurt van Losser ( ook Overijssel) komt, 2  overnachtingen daar geboekt.

Dag 1: Route via Oldekotte naar Losser.
Dat de Achterhoek mooi is weten we allemaal wel, toch ook wel weer verrassende mooie nieuwe weggetjes. In Oldekotte bij de grensovergang wat gedronken, mooie plek maar storend daar is wel het vele vrachtverkeer dat gebruik maakt van deze grensovergang.
Wat men al langere tijd in Duitsland aan  gasten vraagt om persoonsgegevens achter te laten ( ivm Corona) ook sinds kort in Nederland. Heb het mezelf in deze maar gemakkelijk gemaakt door een oude stempel standaard mee te nemen, waarop al mijn gegevens staan. Klik en klaar, gemak dient de mens zullen we maar zeggen.
Via Epe Richting Gronau. De geplande route rondom Gronau is voorlopig nog niet te fietsen vanwege wegwerkzaamheden. Na een kleine 100 km in Losser, kleine kamer wel wat gedateerd, maar een bed, toilet en douche aanwezig. Helaas een kamer naast een enorme afzuiginstallatie, een irritante zoemtoon probeerde me wakker te houden. Kan me gelukkig daar goed voor afsluiten, alles went zullen we maar zeggen.

Dag 2: Losser  Rheine De Lutte Losser 130 km
De oorspronkelijke route start eigenlijk in Rheine en gaat via Bad Bentheim, richting Denekamp – De Lutte – Losser terug naar Rheine.
Ben zelf vanuit Losser richting Ochtrup – Wettringen – Neuenkirchen naar Rheine gefietst, de originele route vanaf Bad Bentheim loopt via een smal fietspad naast een drukke weg. Heb gekozen voor de Bahntrassenradweg Ochtrup-Rheine. Goed fietspad, verkeersluw, wel regelmatig wat inhouden omdat andere voorrangswegen dit fietspad kruisen.
Bij Rheine even een monument bekeken, daar was ik de vorige keer niet aan toegekomen.

In 1925-27 werd het monument opgericht als oorlogsmonument van de 1e wereldoorlog op een uitstekende locatie op de hoogte van de Thieberges in een open parkgebied. Gebouwd op een drieledige basis over een plattegrond met 12 hoeken; 12 hoge monolithische pilaren met een ruw oppervlak, daarboven dezelfde monolithische dwarsbalken met de namen van de oorlogstheaters in runen-achtig schrift.
Gebaseerd op een ontwerp van de in Rheine geboren schilder Carl Murdfield (1868-1944) gebaseerd op prehistorische steenzetting, ongebruikelijk als gedenkteken vanwege het gebrek aan nationalistische motieven, maar duidelijk beïnvloed door de laat-expressionistische volksbeweging van de jaren dertig. Opvallend is de grote integratie in het landschap en het (beschermend) buitengebied in het gebied van de Thiebergschanze uit de 30-jarige oorlog.

In Rheine even wat gedronken. Richting Bad Bentheim, een smal fietspad naast een drukke weg. De route na Bad Bentheim is geweldig, zeker op een vakantiefiets. Je fietst over smalle zandweggetjes door een prachtig natuurgebied. Onderweg kom je regelmatig pensionado’s tegen op een E-Bike. Zij genieten ook van de omgeving en stappen op de meest vreemde, onverwachte plekken af. Meestal links van hun fiets en blokkeren zo de doorgang, ook bij afslagen, kruispunten ed worden verhitte discussies gevoerd hoe hun trip vervolgd moet worden. Gewoon even remmen, eventueel afstappen en vragen of je kunt helpen. Geven en nemen, wel zo prettig en een kans om andere mensen te leren kennen.
Helaas  niet geschikt voor mensen op een racefiets, ook al door de vele zandweggetjes.

De route gaat ook richting Denekamp en bij Denekamp denk ik al snel aan Hennie Kuiper. Daar staat zijn geboortehuis, aan de Schotbroekweg, langs het kanaal Almelo-Nordhom.
Had van te voren even gebeld of museum open was. Yep, je kunt gewoon naar binnen lopen, trap op en een vrijwillige bijdrage in een grote melkbus van € 1,–, werd mij verteld.

Het museum is in feite een groot onderdeel van de boerderij daar. Speelplek voor kinderen, ijsverkoop al met al een geweldige plek om even te vertoeven.

Museum is echt de moeite waard en de bewondering welke ik al had voor Hennie Kuiper werd daar alsmaar groter. Een echte aanrader voor iedere fietsliefhebber.
Via diverse natuurgebieden terug naar hotel in Losser.
Na ongeveer 130 km weer in Losser, douchen, wat eten en nagenieten op terras met wat andere gasten.

Dag 3:
Wilde deze dag nog even de diverse klimmetjes uitproberen bij de Tankenberg, dat is het hoogste punt van Overijssel met 85 meter.
Klik op bovenstaande afbeelding voor vergroting

Overigens herinner ik me een nieuwsbericht dat “ Landschap Overijssel “ graag wil dat de Lemelerberg het hoogste punt van Overijssel wordt. Men heeft een plan ontwikkeld om dit te realiseren. Voor de verhoging zou een grote hoeveelheid zand nodig zijn. Het benodigde zand moest vrijkomen door de reeds aanwezige poelen te vergroten. Of dit plan ondertussen gerealiseerd is , durf ik niet te zeggen.

Klik op afbeelding voor vergroting.

Moet zeggen dat de diverse klimmetjes echte kuitenbijters zijn, had dat niet verwacht. Mooie omgeving en misschien iets om op te nemen in het parcours van de WTC Clubmeerdaagse.
Terug via het Lutterzand, mooie zandweggetjes om uiteindelijk weer, via een bekende weg, in Oldekotte een bak koffie te drinken.
Na ruim 130 km weer thuis en genoten.
Binnenkort maar eens met deze en gene afspreken om de route samen te evalueren.

Henry 25 september 2020